söndag 22 november 2015

Den där känslan...

 
Den där känslan fick jag över mej idag,
den där känslan av julefrid
när vi tog vår skogspromenad
genom ett kallt fruset landskap.
Där, bara för några dagar sedan  var allt grått och trist.
Jag älskar  lugnet i november.
November med sina kala grenar och vilande knoppar.
Men idag andades jag in adventsluft.
Så mysigt att gå där på frusen mark,
komma förbi det röda lilla torpet
och se att någon hämtade in ved
och det kom rök ur den gamla skorstenen.
Och sedan mötas av min nygjorda granriskrans på verandadörren.

 
Det är nog dags att öppna dörren till julen.

9 kommentarer:

  1. Vilken fin och enkel krans! Nu börjar äntligen den sköna adventstiden. Jag har börjat baka så smått, majorer och shackrutor är klara och idag har jag kavlat pepparkaksvantar. Har adventsfika för barnen med familjer och vi växer för varje år, på söndag väntar jag 19 personer... hur vi ska få plats är en gåta:)

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Å, så jag håller med dig, det är så fint nu, vi har småfruset ute och solen har tittat fram, det är så underbart. Jag bara hoppas att det inte kommer regn nu för då blir allting en riktig goja.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Fin krans, kommer till sin rätt på den vita dörren!
    Hoppas på några grader köld så att det skulle hållas tort för det är ett elände med det våta föret när man har hund.
    Ha det så bra!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  4. Kylan kom som ett skott, pang ! Brr . . . vi blev visserligen varnade av 'väder-rapporten', men ändå
    blev jag förvånad, nej nej inte redan. Men det är bara en vecka till 1:a advent, så inte konstigt alls.
    Som vanligt tror jag ändå på att den 'riktiga' vintern kommer efter nyår.
    Kransen är fin och enkel precis som den bör vara och den pryder dörren så bra.
    Det påminner mig att jag ska påminna Rolf att det är dax att gå till skogs för att bryta granris.
    Han har ännu inte börjat att vira granar runt julbockarna, han har flera beställningar men har inte tid i år med bockarna. Har man tid är det kul men inte annars säger han, (renoveringen går före).
    Han kan visa hur man enkelt snickrar ihop bocken och sedan hur granrisen bäst viras,
    men folk har inte heller tid (köper hellre). Det är ju kul att göra något sådant tillsammans.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  5. Nej inte vira granar runt julbocken, utan granriset, ha ha ha . . . .
    Men du fattade . . . .
    Eva

    SvaraRadera
  6. Det er herlig når det er frost.Vi har i tillegg hatt flere dager med strålende sol og det får jag energi av.Jeg har alltid önsket at jeg hadde tålmodighet til å lage en krans. Det er jo så fint!
    En fin uke önsker jeg deg.
    Anne-Mari

    SvaraRadera
  7. Så fin stemmningsrapport du skriver , det høres så koselig ut ! Jeg har også tenkt å lage en granbarkrans til å ha på døren , både hjemme her og hjemme i Sverige på stabbursdøren og døren inn til huset . Jeg liker adventstiden bedre enn julen , tror jeg . Ønsker deg en fin vinterdag , med sol ! Klem

    SvaraRadera
  8. En dag som igår kunde till och med jag hålla med dig! Lite snö på backen och ett par minusgrader och strålande sol - då är november fantastiskt vackert. Jag skulle också vilja ha en vacker krans på dörren men det tänkte jag ju inte på när vi valde ytterdörr ned fönster på.. kanske ändå inte hade velat göra hål i en ny dörr - det räcker ju med alla väggar man ännu inte vågar göra hål i. Haha. Vacker krans har du gjort i varje fall! Kramis!

    SvaraRadera
  9. Vilken enkel, fin krans ni har på dörren. Jättefin.
    Visst är det härligt när man får den där friden. Det är ju liksom inte lönt att stressa upp sig över att man ska hinna med allt. Antingen så hinner du eller inte. Om inte, så är det så det får bli.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!