onsdag 26 augusti 2015

Femöring (igen).

 

Nu skriver jag om dem igen.
Mina älskade femöringar!
Det här är årets favorit, årets bästblommande!
Den svagt rosafärgade.
Den har blommat så otroligt hela sommaren
 och fortfarande finns det knoppar.


Den här var min favorit förra sommaren.
Jag köpte tre små kottar på Tradera
och det blev den här underbara färgen på blomman.
Nu trodde jag att jag märkt mina krukor ordentligt
när jag ställde undan dem i höstas.
Men... så var inte fallet.
Jag trodde att jag hade vita blommor på två krukor
men när blommorna slog ut så var de blå!
Gissa om jag blev ledsen.
Till slut upptäckte jag att jag blandat ihop de vita med de blå,
för mitt i en kruka med blå blommor
stack en gren med vita blommor fram.
Nu måste jag se till att jag håller ordning på de där till nästa år!
Hur har det gått för er?
Har ni som vann kottar kanske blivit lycklig ägare
 till de där som jag slarvade bort?
Det skulle vara så himla kul att få veta dels hur ni lyckats
och om någon fått vita eller ljusgula blommor!


11 kommentarer:

  1. Så vackra de är, att få ha något inomhus som blommar är trevligt.
    Tyvärr har jag ingen femöring, har ännu inte köpt någon, alla mina blommor har jag ute på sommaren, eller på altanen. Inne är det 'bara' orkidéer som blommar, den bästa blomman som sköter sig själv.Jag har vistas ute hela sommaren knappt varit inne, mer än sovit, hi hi . . .
    Nu har vi fått regnskurar som kommer att avlösa varandra ett tag nu, men konstigt nog behövs blöta.
    Men augusti har varit fantastisk ändå tycker jag.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  2. Du milde tid så fina. Hur gör du för att få dom så frodiga? Mina kommer ingenstans tycker jag.
    Hoppas du har en fin vecka.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  3. Dina är så fina, jag lyckas inte alls med femöringar! Iallafall tidigare i mina boenden. Men det kan vara dags att prova igen... fast här har jag nog för soliga fönster? Du, inte lätt att hålla reda på små kottekorvar som ser likadana ut!

    Må gott och njut av sensommaren som kanske tar paus några dagar.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Så herlige farger! Jag vant blå og rosa for to år siden. De blå har nesten blomstret seg ihjel og har gjort sitt for i år. De rosa er fortsatt veldig fine. De har forøket seg, så jeg har to krukker av hver farge, pluss at jag har gitt bort. Så dette er vellykket!
    Ha en fin dag.
    Vh.Anne-Mari

    SvaraRadera
  5. Tycker de ljusgula är mycket tjusiga. Man blir glad!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Jag har inte fått några blommor än. Jag vet inte om de stod i för varmt fönster när de grodde. Någon har kommit upp men är inte särskilt stor. Men jag ger mig inte.
    Ha en fin dag

    Kramar
    Lene

    SvaraRadera
  7. Hei hei ! Dine Femøringer er jo så nydelige da , så fine farger !!!! Du jeg vet ikke helt , men mine Femøringer har ikke vært så fine i år , bortsett fra den ene , den er overdådig flott ! Det hjalp selvfølgelig ikke på at snekkeren druknet alle blomstene :) Her regner det i dag , å jeg kjennner nesten at jeg hater regnvær og alt det griseriet som blir ute , spesielt med alle hundeføttene . Ønsker deg en fiiin dag ! Klem klem

    SvaraRadera
  8. Den vita är ju underbar, ser nästan lite svagt gul ut? Jättesöt i vilket fall som helst! Mina blommar som tokar men de är rangliga och får bindas upp. Det är jag lite kinkig på. Jag är stolt över att jag lyckades föröka dem i år. Den rosa är min favorit här hemma nu. Kramis!

    SvaraRadera
  9. Ingen vit här, vad jag kan se. Mina blommar fint men inte så frodigt som dina. Jag har satt ihop flera krukor i en skål och de har även fått stå ute på altanen. Då blev blomningen ännu bättre. Ska fota dem endera dagen.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  10. Så vackra dina femöringar är! Du har verkligen gröna fingrar! Tror aldrig jag sett ljusgula!
    Femöringen är en riktig mormorsblomma för mig! Det stod alltid några styckna i
    mormors köksfönster på sommaren och blommade, men de var bara blå.
    Om jag inte minns fel kallade mormor dem för "Ugglor"!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  11. De är så fina, dina femöringar.
    Tyvärr så misslyckades jag helt med de jag vann,
    hur det nu kunde bli så...!?
    Min gamla lägenhet, var lite blomsvår, så jag får skylla på det.

    Kram

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!