fredag 17 januari 2014

Vintern är här på riktigt!


 När vinden viner runt stugknuten och gör att snön yr så det är alldeles vitt i luften
då tittar jag på mina Flitiga Lisor och gläds.
De blommar så här fint i mitten på januari! 
De jag klippte ner i höstas och bara vattnat när jag kommit ihåg, dvs. ibland.


Nu får jag allt komma ihåg dem lite oftare och ge dem lite gödning.
Så de klarar sig ett par månader till så jag kan föröka dem!
Eller ta frön från dem!
De är så tacksamma att ha i krukor ute till sommaren.


Den tjocka amaryllislöken som jag köpte tidigt i höstas, har äntligen börjat blomma.
Trots den stora löken blir det bara två klockor på första knoppen!
Men färgen är helt underbar!

Nu ska jag gå och baka något gott till helgen!
Får se vad det blir!

Trevlig helg på er alla som tittar in!
 Om ni bara visste  vad glad jag blir för alla kommentarer!

18 kommentarer:

  1. Ja här ryker det brun snö in från den plöjda åkern och gör bruna drivor i trädgården! Inte så vackert!
    Så fina blommor du har. Här har jag precis rensat ut flera som inte har trivts.
    Kram Solveig

    SvaraRadera
  2. Ja en nybakad bulle skulle smaka bra nu :) ha en bra fredagskväll karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej där, hade tänkt baka dina gifflar, men glömde köpa skinka, har ju en bit till affären!
      Så det blev mandelbiscotti och nu har jag semlebullar på jäsning!

      Radera
  3. Jo snön kom hit med
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  4. Här är riktig vinter nu också. Det yr rejält. Här inne är varmt o gött. Har bara tagit en väldigt kort promenad runt hörnet, ut till tvättstugan, för att hämta in kläder... ganska lagom, tycker jag...
    vilka underbart söta blommor
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Ojj det var sjeldent med blomster på de nå og at de i det hele tatt lever ! Du nå ble jeg nyskjerrig ... hva skal du bake ???? God kveld til deg ! Klem

    SvaraRadera
  6. Blommor är något som skänker glädje.
    Så fint din Flitiga Lisa börjat blomma, och den ståtliga Amaryllisen.
    Tack själv för dina fina kommentarer hos mig.
    Ha en trevlig kväll.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  7. Så söt hon är, Flitiga Lisa! Lite roligt med vinter och blommande blommor på samma gång. Min orkidé blommar förresten fortfarande som bara den - den har hållit på oavbrutet sen i juli ju! Vilken lycka! Kramis från en trött unge

    SvaraRadera
  8. Hej där i vitaste vintern! Nu är det ett litet tag sen jag hälsade på hos dig, men nu lyckades jag titta in just när du visar en sådan blomsterprakt, vilken tur :). Också blev jag smått lycklig när jag skrollade ner och fick se min tvålkopp på bild! Eller, ja, det är ju inte min, men jag har en nästan exakt likadan på lilla toaletten. Ett litet arv efter min kära mormor, salig män'ska, och jag är så glad i den :). Jag önskar dig en skön kväll och en fin helg!

    Kram från Maria

    SvaraRadera
  9. Tänk att Flitiga Lisorna blommor nu.
    Jätte vackra.
    Nu har vi fått vår vinter man börjar snart vänja sej med kölden, det är bara att klä sej varmt så går det bra.
    Ha ett skönt veckoslut!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  10. Oj, så fina flitiga Lisorna är! Och snön den yr både här och där!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Så underbart att se vackra rosa blommor så här i vinterkylan, det piggar verkligen upp! Det får en också att längta till varmare årstider. Idag har vi - 20 grader och det biter verkligen i kinderna. Jag har börjat titta på de frön jag ska sätta i vår, och frökatalogen har kommit! Härligt!!!

    SvaraRadera
  12. Flitiga lisor är verkligen flitiga hos mig, men på sommaren. Jag brukar plantera sådan i en blomlåda. de är tacksamma. Allra helst om det inte regnar. Ha en skön helg.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  13. Det påminner allt lite om sommaren... fast det är vitt ute och vinden är iskall.
    Vilken ljuvlig Amaryllis!!
    Trevlig fortsättning på helgen!!
    kram lisa

    SvaraRadera
  14. Oj vilka gröna fingrar du har! Jag tror aldrig fått en flitiga Lisa blommat om. Härligt med sommarblommor mitt i vintern.
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  15. Duktigt att ha Lisor som blommar denna tid! För lääänge sen hade jag blomlådor fulla med Lisor som jag varje år drev upp själv. De blev mycket härdigare än de köpta. Så driv upp själv du... om du nu ser de mikrosmå fröna vill säga!

    Skön söndag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  16. Jag hade ingen aning om att Lisor kan blomma på vintern! Här i Västervik är det riktigt gråkallt i dag, tror ni har betydligt vackrare med snö hos er, än vad det är här!
    Önskar dig en riktigt fin söndag!
    kram M.E

    SvaraRadera
  17. Åh, Så fint det blommar där hos dej. Ganska vanligt att vi har så här kallt den här tiden på året. Vi har bott här sedan i februari 1977 och det kallaste vi haft någon gång sedan dess är -43 grader. Vi får hoppas att det rekordet får fortsätta stå sig :o)

    Hoppas du fick en fin vovvepromenad! :o)

    Kram
    Monika

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!