tisdag 3 december 2013

Felprogrammerad



Visst måste jag vara felprogrammera!?
Eller så är jag som Skalman,
med en mat -och sovklocka.
Sedan det blev normaltid så vaknar jag runt femsnåret varje morgon.
Ibland är det omöjligt att somna om.
Jag blir så arg när jag vaknar så tidigt.
Gubben min säger att du kan inte somna om för du blir arg.
Då blir jag ännu argare.

Jag lägger mej vid samma tid varje kväll.
Dricker inte kaffe på kvällen.
När vi hade sommartid då sov jag.
Trots ljusa vackra sommarmorgnar.
Sov bort den vackraste tiden på dygnet.

Men nu är det som det är.
Bland det tråkigaste som finns är att ligga där vaken timme efter timme.
Lyssnande på gubbens lugna andetag och vovvens snusningar.
Går jag upp så väcker jag vovven.
Vovven som sedan springer fram och tillbaka mellan kök och sovrum 
och försöker få liv i gubben min.

Men nu har jag kommit på en bra idé.
Jag smyger upp tyst och hämtar min phone.
Kopplar in headsetet och kryper i säng igen.
Så ligger jag där och lyssnar på morgonprogrammet i vår lokalradio.
Och vovven och gubben sover så gott tills det ljusnar lite...

Gissa vem som slocknar fortast på kvällen?!

Enligt de senaste forskarrönen är 7 timmars sömn bäst.

10 kommentarer:

  1. Hehh ja det er vel du som sovner først på kvelden vil jeg tro . Hvis man ikke hviler etter middag og alikevel våkner så tidlig , huff så kjedelig , men du så smart at du ligger å hører på radio . Fin dag til deg ! Klem

    SvaraRadera
  2. Hihi du får inte bli så ARG, mamma! Så där så du stampar i golvet, hihi. Ja det där med sömn är en gåta, tycker jag. Igår natt blev det väl fem timmar för min del men ine var jag så värst trött igår för det, vilket jag var övertygad om att jag skulle vara! Sex och en halvt brukar det väl bli per natt under veckorna, sådär nio på helgen.. hihi. Men nu för tiden slipper jag i alla fall huvudvärken på lördagarna! (peppar, peppar) Men du, vilken himla bra idé att hämta phonen! Och så kan du ju läsa bloggar mm på den också, mysigt och lite busigt att ligga och göra det när alla andra sover ;-) kramis!

    SvaraRadera
  3. Ja, det är inte lätt med omställningar. Har också svårt en tid, men nu vill jag sova för jämnan, när det är så mörkt :))
    Kram
    Marie

    SvaraRadera
  4. Tur att du hittade ett sätt att tillbringa de där morgontimmarna på ett trevligt sätt. Det är inget vidare att ligga och vänta på klockan. J är sån där morgonpigg typ. Men jag, jag är nog typ aldrig pigg... hihi
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  5. Jag vaknar nästan alltid tidigt jag med! Ligger vaken och funderar helt klarvaken , sedan när det är dags att stiga upp......då är jag skittrött...................nä, några 7 timmars sömn blir det nog aldrig!
    Men vi får kämpa på ändå............

    Ha det fint,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  6. Ja inte är det lätt, jag igen vaknar konstant klockan 3, går upp och tittar lite ut genom fönstren ibland äter jag en banan eller mandarin. Hunden bryr sej inte för jag pratar inte med den på natten så den fattar att man skall sova och gubben snarkar så gott. Men jag får nog fast i sömnen, men man blir så arg på sej själv när det har blivit en sådan ful ovana.
    God natt!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  7. Jamen det där var väl ändå en fin idé när du nu ändå måste vara vaken! Man kan ju lyssna på ljudbok också och surfa runt:)

    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  8. Bra ide! Ska jag oxå börja göra!

    Sover lite närsom helst med två små i magen! Vilken kan betyda morgon 03.00 om dom bestämmer sig för att börja sparka! Kram

    SvaraRadera
  9. Så irriterande!
    Men nu har du ju kommit på en utmärkt idé. Då kanske du blir mindre arg och somnar om?

    Kram Agneta

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!