tisdag 1 oktober 2013

Pärontjuvar och höstkänslor.


På kvällen kommer pärontjuven.
När det blivit alldeles mörkt, då vågar den sig fram.
Tyst och som en skugga smyger den fram till päronträdet.
Där smaskar den i sig av de nedfallna gråpäronen,
som ligger där i mängder.
Vilket kalas den kommer till.
Bara att smyga in genom hålet i nätet vid ladan
och vips är den vid det dukade bordet.

Häromkvällen hade gubben rensat undan all fallfrukt.
Det var så gott som tomt på marken
när tjuven hade med sig en kompis (eller rival) för att kalasa.
De var inte kompisar så länge.
Jag hörde inifrån ett förskräckligt skrik
och när jag kom ut på trappen förstod jag vad det var.
Två pärontjuvar!
Oj, vad de slogs.
Tydligen blev de osams om päronen!
Ni har nog gissat vem tjuven är?!!
Jo, Ola grävling!



De kalla dagarna och nätterna har fortsatt.
 Jag har plockat in pelargoner till vinterförvaring.
De sista knopparna fick komma in i en vas.


Vindruvsskörden är bärgad och min hängpelargon har gjort sitt.
Den har verkligen lyst upp väggen på brygghuset i sommar.


Nu hoppas jag bara att den klarar vintern och blommar lika vackert nästa sommar igen!



Till sist vill jag tipsa om ett ljus.
Ett ljus, som jag inte trodde att jag skulle köpa,
nämligen ett batteridrivet.
Till min ljuslykta, som är vit men ser svart ut på bilden,
är det perfekt.
Inbyggd timer som gör att det tänds varje kväll
och lyser i fyra timmar eller åtta.
Nu behöver jag inte krypa ner på golvet för att tända och släcka!!
Dessutom lyser det med ett varmt sken och fladdrar naturligt.
Jag kommer att köpa fler!

22 kommentarer:

  1. Hua för grävlingar, för de är otäcka och orädda. Vi hade också en grävling här de första åren, men den har flyttat och det är skönt.
    Jag har också köpt ett sånt ljus och har i en ljuslykta på verandan på framsidan :-), riktigt trevligt.

    SvaraRadera
  2. Jag har sett de batteridrivna men tänkt, nej tack. Nu när jag hör, och ser, dina argument verkar det vara ett ytterst praktiskt alternativ! Tack för tipset.

    Fy för pärontjyvar!

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Vilken fest han har Ola grävling, i er trädgård :)
    Vackert sken i din ljuslykta. Jag har köpt olika sorters batteriljus, men de lyser så svagt tycker jag. Var har du köpt det? Men här i mina trakter har vi väl förstås inte den butiken..........
    Jag brukar ha ett sånt i lyktan ute på bron. Det har jag köpt på Dollar Store, och det är nog det bästa jag hittat hittills.
    Har även köpt små som jag har i hallen, de är också de bästa hittills, från Dollar de också.
    Ha en fin kväll.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  4. Så fint du har det! Pelargon som lyser upp brygghusets vägg, det låter ju bara så underbart!
    Mina ska nog få flytta in till helgen, men vi har fortfarande varma dagar och så länge det är det är det skönt att kunna ha dem utomhus! Ett sådant där batteridrivet ljus verkar ju superbra, men jag köpte sådana värmeljus och de var ganska värdelösa! Du får gärna tipsa om var du har köpt ditt!
    Kram M.E

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljuset är köpt på Karlssons här i Västervik, distribueras av Gilbert-presentgrossisten

      Radera
  5. Fiffiga ljus nuförtiden och ingen brandfara. Vackra bilder!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  6. Så fine bilder da ! Ola Grevling , er han på ferde igjen altså ? Sulten da stakkars . Jeg liker egentlig ikke sånne batteri drevne lys , men ditt så ut til å lyse koselig . God kveld til deg ! Klem

    SvaraRadera
  7. Otäcka grävlingar. Vi har dem här med. Gräsmattan har hålor både här och där. Det fiffiga ljuset har jag också fast du är smartare och har satt det i en lykta. Undrar om det kan stå utomhus ??
    Kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, just det här var inte lämpligt att ha utomhus.

      Radera
  8. Oj, att de slåss sådär, pärontjuvarna...!
    Eller de ser sej väl som inbjudna förstås :)

    Låter ju praktiskt med batteridrivet ljus till lyktan.
    Jag är doftberoende, så jag måste bara ha doftljus. Vanilj, och sånt.
    Älskar det :)

    Kramen från Eva

    SvaraRadera
  9. Himla pärontjuvar! Jag förstår att du måste ha blviit rejält rädd när du hörde dem! Som jag sa i telefon så är jag impad över att du vågade gå ut på andra sidan huset! Det vet jag inte jag hade vågat, hihi. Jättemysiga och fina bilder du visar. Nej jag trodde nog heller aldrig att du skulle köpa ett batteridrivet ljus men jag tror det är bra i ert stora hus, så känner man sig lite lugnare. Och det ser ju faktiskt naturtroget ut! Kramis och ha en mysig dag idag!

    SvaraRadera
  10. Batteridrivna ljus är bra tycker jag .. brukar ha några såna ute på ställen där det inte går att ha levande ...
    kram Rosa

    SvaraRadera
  11. När de är ovänner kan deras skrik skrämma slag på vem som helst. Och goda päron kan var värt ett slagsmål.
    Dina pelargonbilder är så fina!
    De där ljusen ska jag hålla utkik efter, tack för tipset.

    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  12. Jag hade nog tävlat med grävlingarna, jag, för jag ääälskar gråpäron! Tänk dom inlagda,,, och så vaniljsås till, grrrr va gott. Så gott att jag skulle ta upp kampen, alltså.
    Annars är allt väl, och det värmer att ni saknar mig...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  13. hahaha, Herr Grävling på besök! Ni har naturlivet in på knuten hör jag :o)

    Vilka vackra bilder! Ljuset ser ju jättefint ut! Och så fiffigt att det är timer på det. Var finner man dessa?

    Ha en toppendag!
    Kram
    Monika

    SvaraRadera
  14. Synd att man måste plocka undan Pelargonerna när de fortfarande är så fina..
    Jasa, grävlingen gillar päron, det visste jag inte.. Man lär så länge man lever :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  15. Men inte visste jag att grävlingar diggade päron!?!Fantastiska bilder. Kramar

    SvaraRadera
  16. Var har du hittat ett sånt finurligt ljus! Det skulle jag också vilja ha!
    Så dom äter päron dom rackarna. Jag trodde ett slag att det kanske var vildsvin, men dom bökar kanske mer i jorden. Grävlingar är inte roliga heller. Usch. Men jag är nog mer rädd för vildsvin, har hört att de närmar sig våra trakter här.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  17. Idag när jag var på nya citygross i Uddevalla fick jag se blockljusen med led lampa som du hade köpt, och jag bara..åååå såna måste jag ha för jag hade läst om hur bra du tyckte de var. Och ja de var jättefina och vilket fint ljus. Så nu ville min svärfar ha och jag skall ha till gravarna till alla helgona så det blev 8 st... värt varenda krona...så tack för att du delade med dig..kram camilla

    SvaraRadera
  18. Fint tips..och Ola grävling är man ju inte direkt kompis med..vackert med pelargonerna. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  19. Aha så du har tjuvar i trädgården du :) Fint att ta in de sista pelargonerna, ha en fin hösthelg Karin

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!