torsdag 31 oktober 2013

Det var då...

Kanske minns någon av er det här, när man låg på golvet i flickrummet 
och skruvade på en gammal radioapparat.
Skruvade på de få knappar som fanns
för att få in Radio Luxemburg.


Det fanns mellanvåg, långvåg och ibland kortvåg.
Det var en konst att få in bra ljud.
Jag minns speciellt ett år en kväll före julafton
då jag satt och lyssnade på White Christmas
på ett flertal stationer.


Det här var min farmors radio.
Den har jag fått ta hand om.
Hon satt nog många gånger och lyssnade på nyheterna
om andra världskriget i sin lilla kammare
i mitt gamla föräldrahem.

Så här såg en radiomottagare från 1926 ut.
Den har tillhört min mans farfar.
Där fick man sitta och lyssna i lurar.


På 50-talet kunde radioapparaterna bli utformade som en möbel.
Den här har en skivspelare inbyggd.
Min man har barndomsminnen från en sådan här,
det fanns en i hans hem.
Så när vi sprang på en på en loppis för några år sedan
kunde han bara inte motstå den.

Utvecklingen går ju hela tiden framåt.
Snart kan vi inte lyssna på våra FM-apparater längre.
Snart är det bara digitalradio som gäller.

14 kommentarer:

  1. Även om de inte går att lyssna på är de otroligt fina som inredningsdetalj

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Nils, de är verkligen fina att se på. Idag går funktion före skönhet och det är synd tycker jag. I det här fallet kan man väl få säga; det var bättre förr?

    Kram, Eva

    SvaraRadera
  3. Min far hade ett par såna radioapparater. Den ena var stor, utan för den skull vara golvmodell. Vilket ljud det var i dom! Och så roligt det var att sitta och ratta in en bra kanal. Tyvärr kunde jag inte få plats med dom när han var borta.

    SvaraRadera
  4. Hehhe vågar en åttiotalist skriva en kommentar? Fast jag minns ju min rosa Mark-stereo (som ju fortfarande finns kvar!) som jag köpte för mina sparpengar nångång 86-87.. och kunde spela in Idas sommarvisa på kasettband.. det var lycka det! Så även om jag inte vuxit upp på "den gamla gida tiden" känner jag mig lyckligt lottad att vara född före allt de digitala - så man vet skillnaden och har vett att uppskatta det gamla goda. Era gamla radioapparater är jättefina, jag tror min favorit är den med hörlurarna till. Den är cool! Tack för ett härligt inlägg! Kramis!

    SvaraRadera
  5. Jag hade en stor ful radiogrammofon i mitt flickrum där det gick utmärkt att lyssna på Radio Luxemburg. På den spelade jag min första egna veckopengsköpta skiva, Bouna Sera med Little Gerhard:) Det var lycka det!

    Ha en fin helg.
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Visst minns jag detta skruvande för att få in Radio Luxemburg. Bäst gick det sent, sent om kvällen. Knastrandet och sprakandes var en del av tjusningen....för det var ju långt ifrån lilla Sverige. Vår stora radio med grammofon var en Radiola.
    Hittade hit från Eva- Marie och gillar din blogg

    annika

    SvaraRadera
  7. Vilket häftigt inlägg. Visst minns man gamla radioapparater. Mina föräldrar hade en stor ( som din nedersta bild ) och i den kunde man spela in program och det var inte band utan metalltråd. Jag fick en nygammal transistor när jag fyllde i våras. Den är gammal modell men ändå ny ( Clas Ohlons) Jag älskar den !! Nostalgin lever upp med jämna mellanrum. Hör väl till åldern .
    Ha en skön helg vännen.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  8. Någon så gammal med hörlurar har jag aldrig varit med om, men en sådan där stor rackare i träd hade mormor och morfar och oj vad det skruvades på den! Men det gällde att rätt kanal var inställd när man gick ifrån den för när morfar skulle lyssna på nyheterna och sjörapporten, då fick det inte vara Radio Luxemburg som kom ut ur lådan!
    Läste att LP skivan är populär igen! Men de har jag skickat iväg för länge sedan!
    Önskar dig en skön helg!
    Kram M.E

    SvaraRadera
  9. Ja de er koselige de gammle radioene du . Det var liksom en annen sjarm før i tiden , enn det vi har nå. Nå skal det være dab radio og musikk annlegg som aldri blir bra nok. Jeg ville heller hatt en gammel radio og gammle plater å høre på . Da var det faktisk mer som levende musikk å høre på også , bedre lyd . Nei , du vet , pengene skal vel inn til staten , vekk med de gammle radioene og ut å kjøpe nytt ! Bare tenk på i alle bilene også ! Alt skal kostes på. God helg til dere ! Klem

    SvaraRadera
  10. De är så fina, de där gamla radioapparaterna. Var själv och fingrade på en litegrand, när jag hittade en på en hylla i en second handbutik. Penningen de begärde var dock lite för stor för min plånbok, så det blev ingen affär. En annan gång kanske... :)

    Ha en fin helg!
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  11. Åååå, vilka härliga vackra tingestar. Allt var liksom mer på riktigt i forna dar. Nu är det DAB-radio, vet knappt vad det är, podcastradio lyssnar jag på genom paddan, men vad det egentligen är eller hur det går till, det anar jag inte......bryr mig inte heller, så länge som det fungerar. Alltid lika trevligt att komma in till ditt lilla blogghörn, vännen. Din header är som jag tidigare sagt, helt underbar! Tack för att du lämnar spår inne hos mig, jag blir så glad varje gång. Önskar dig och de dina en fin fredagskväll. KRAM

    SvaraRadera
  12. Men så kul att ha sån gamla godingar kvar
    ,jag kommer ihåg min mormors radio när hon skulle lyssna på väderleksrapporten på p1 det knastrade hela tiden ..men samtidigt ett mysigt minne då jag låg nerbäddad i hennes köksoffa och hon satt vid köksbordet och lyssnade.Tänk vad man kommer ihåg ibland
    ha en trevlig helg
    kram Rosa

    SvaraRadera
  13. Min farfar hade en sådan radio som du har på din första bild och i mitt barndomshem hade vi nog också en lite liknande, den hade knappar som såg ut som tagnenter. Jag lekte som liten att det var piano. Nostalgiska bilder.
    Ha en bra dag!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  14. Ja, visst minns jag det där! Radio Luxemburg! Sådana minnen det väcker.
    Skojigt också att läsa att du flyttade till ett gammalt hus efter att du fyllt femtio, det är min dröm att kunna göra det också...
    Du har en fin blogg. Kram!

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!