måndag 5 augusti 2013

Inga lata dagar här....


Den här platsen är bland den fulaste hos oss, tycker jag.
Fast just nu blommar självsådda penséer vackert där.
På bakgårdens uteplats.
Belagd med gamla betongplattor där ogräset växer vilt emellan.
Rensar man på våren dröjer det inte många veckor förrän det är likadant igen.
Myrorna gilla att bygga bo där.
De drar flitigt ihop sand till högar och undersöker man sandhögarna
ligger där massor med myrägg under.
Här är min dröm att "få" ett trädäck i framtiden.
Men... först måste huset skrapas och målas.
Att skrapa huset alldeles trärent
för att kunna måla med linoljefärg
är som att klippa en fotbollsplan med nagelsax.
Då förstår ni....


Här har jag skrapat ena gaveln på vedboden.
Så högt jag nådde.
Till sist hämtade jag en trappstege för att nå lite högre.
Det gick bra tills jag flyttade den och den hamnade ojämt.
Lilla jag klättrade upp och stegen ville inta ha mej längst upp.
Både jag och stegen tappade balansen.
Jag hoppade av i bara farten och.....
märkligt nog hamnade jag som en katt på fötterna!!
Som synd var såg ingen mej....

Nu har gubben lovat att skrapa resten.

12 kommentarer:

  1. Å herlighet du må være forsiktig , det kunne gått ille det der ! Koselig med blmstene mellom stenene , men jeg kjenner igjen problemet fra der vi bodde før med ugraset som vokste så altfor fort. Hmm den skrapejobben høres fæl ut og det er vel det vi må gjøre her også etter hvert. God klem til deg.

    SvaraRadera
  2. Ibland tycker jag ogräs kan vara vackert, naturen regerar liksom och det är häftigt på sitt sätt. Jag tycker inte alls det verkar vara någon ful plats. Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har såna där plattor på framsidan och jag blir tokig på alla maskrosor som måste sätta sig just där. Vill ha bort eländet och lägga grus istället. Åtminstone lättare att få bort ogräset där, haha.
    Jojo, ibland är vi viga! Tur du inte slog dig.
    Ha en fin måndag.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  4. Inte dåligt av dig att landa på fossingarna, kunde ju gått riktigt illa där om det varit huvudet som landat först.
    Vi har nog alla med trädgård någon sån där plats som vi bara inte vill titta åt...................

    kram Anneli

    SvaraRadera
  5. Du får ta det lilla lugna på stegen, mamma! Tur det gick bra! Jo det är ett himla jobb med skrapande och målande kan jag tro. Trähus kräver en del men de är ju så fina också! Kram på er!

    SvaraRadera
  6. Usch, ja, skrapa hus är inte kul, det har jag gjort så det förslår och hoppas att nuvarande håller vad det lovar när det gäller färg. Men så duktig du är och aja, aja, inte drumla omkring så där, man kan bryta sig sönder och samman lite grand, tur du är så vig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Oj, hjälp, det kunde ha slutat illa.
    Att skrapa bort gammal målning är bland det tråkigaste som finns, men att måla det är jätte skojigt.
    Ta det lite försiktigare!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  8. Men kära vän! Vilken tur du hade! Låt nu maken ta över... helt, tycker jag. Det är väl lagom att kratsa mellan stenplattorna... förresten, strunt i det! De är ju så söta, småviolerna. Ta lite lata dagar du, det gör jag:)

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Oj oj...duktiga du. Måste man skrapa bort allt för linoljefärg?! Men det är väl bara att ta ett steg i taget, mer kan man inte göra. Vackert i din trädgård, och stenplattorna med penséer var ju faktiskt gulligt.
    Vilket härligt skafferi du har i trädgården, med alla dina bär och grönsaker. Krusbär är något jag saknar, de röda är så goda.
    Så vännen, kämpa på med skrapningen...jag står här och hejar på. Ska själv skrapa och måla ett av uthusen (ett är faktiskt klart..tjoho), men jag behöver inte ta bort allt. Vi har vattenbaserad oljefärg.
    Kram
    Carina

    SvaraRadera
  10. Så bra at det gikk godt med deg!!! Har høydeskrekk selv og våger meg ikke høyt i stigen. Det er litt av en jobb å skrape ned et hus på den måten, dere er flinke. Gleder meg til å høre mer om linoljemalingen. Måtte smile, drømmer om steinheller med gress og blomster imellom her...vi kan bytte, du sender meg steinhellene i posten og jeg sender deg vår treplatting hi hi ;-). Klemmer Pam

    SvaraRadera
  11. Det är inte alla gånger man har både smidighet och tur! Skrapa målarfärg har varit en sysselsättning här också men på mindre ytor. Fnissar åt din liknelse med nagelsaxen och fotbollsplanen...själv har jag investerat i en speedheater, det underlättar verkligen! De är dyra i inköp men finns att hyra också.

    Ha det gott och se till att stegen står stadigt när gubben ska upp!
    Kramar
    Cia

    SvaraRadera
  12. Oj, vilket jobb att skrapa bort färg från fasader.

    Ser inte alls så fult ut mellan plattorna :-).

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!