fredag 31 maj 2013

Gult är fult!

Gult är fult sa grannens unge när hon gick förbi vårt hus där vi bodde förut.
Vi som målade om vårt hus i en fin gul färg.
 Från att ha varit rött,
 först med svart runt fönstren, sen blev det vitt.
Fast från början var vårt lilla hus,
 som såg ut som ett torp i den lilla småländska förorten
brunt med dalablå  fönster och  dörrar.
Vi bodde i det lilla huset vid bäcken i 28 år.
Och hann byta färg två gånger.
Nu byter vi färg på huset bakom lindarna.
Vi målar med linoljefärg och skrapar alldeles trärent. Det tar tid.
Från början var huset ljust, ljust grått. 
Nu kör vi med vitt blandat med 10% guldockra.
Här kommer ett litet smakprov från baksidan.
Det är engelskt rött runt fönstren.
Vi har inte bestämt ännu vilken färg dörrarna ska ha.
Vita eller röda, det är frågan.
Det är pardörrar även på baksidan.
Jag vet att många gillade den gamla gula färgen,
men vi tycker det blir ett lyft med den"nya". 
Vad tycker ni?


9 kommentarer:

  1. Det är nog ett stort projekt att måla ert hus. Jag tycker att den gula färgen är fin.
    Ha en bra weekend!
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  2. Det blir jättefint med den nya gula färgen. Och så snyggt med rött runt fönstren.
    Mycket jobb att måla ett så stort hus.
    Ni har ett så vackert hus.
    Vi hade en röd enplansvilla med vitt runt fönstren när vi bodde i vilan. Stugan är också röd med lite blått och vitt runt fönstren.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  3. Det ser fint ut! Snyggt förut med! Det är visst många som målar sina hus i år. Här har vi nästan målat färdigt huset och garaget - rött med brunsvarta fönster och knutar, precis som tidigare... Det blir enklast så. Men växthusförrådet är rött med vita fönster och knutar.

    Försommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  4. Den gula färgen är jättevacker..jag ser framför mig röda dörrar..:)
    Det där med färger är inte lätt..ska hålla i många år, man ska inte tröttna.
    Själv bor jag i ett rött, men har även en gång i tiden haft ett ROSA hus, åttitalsrosa, men det blev senare vitt.
    Ha en fin lör...
    C

    SvaraRadera
  5. jo, jättefint :) och jag tycker att det röda även skulle passa till pardörrarna, urtjusigt liksom
    kramar

    SvaraRadera
  6. Gult är inte alls fult! Jag tycker, som ni vet, att det blir görtjusigt! Klart huset ska vara gult och med den nya nyansen och det röda blir det så elegant! Kramis från en som ätit frukost på balkongen i dag - uuuunderbart, bästa uteserveringen i stan ;-)

    SvaraRadera
  7. Sv: jo, växthuset är helt helt nytt, inte alls längesedan vi fick det klart
    nu på eftermiddagen började åskskurarna här hos oss
    en fin helg till dig också
    kramar

    SvaraRadera
  8. Väldigt snyggt med den gula färgen. När vi målade vårt hus (ljus gult eller lökgult som färghandlaren sa), så var vi inne på att ha en lavendelblå färg runt fönstren och jag har ännu inte släppt det, även om det är vitt idag. Men vi har alla dörrar utomhus i den blå färgen, utom nya ytterdörren som är vit.

    SvaraRadera
  9. Gult är fint!! det har jag alltid tyckt. Nästan alla hus vi kikade på innan vi fann detta var gula och jag var glad. Det hus vi köpte och bor i är grått med vita knutar. Vi håller också på att måla om. Det blir lite mörkare grått. Oj vilket jobb! Lycka till och bra kämpat hörrni! :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!