måndag 19 november 2012

Tomtefar då & nu



Möt Tomtefar! Så här såg han ut 2006 när han följde mannen med hem från en julmarknad. Nu fick jag fria händer att pigga upp honom med lite färg. Enda restriktionen var att skägget skulle inte få målas vitt. De senaste åren har hans tomte stått på verandatrappen i ur och skur, i snöstorm och i gassande solsken. Det har satt sina spår på den stackarn. Från att ha varit en ljust träfärgad träskulptur har hans motorsågssnidade figur antagit en mörkt grå skepnad. Dessutom ville inte kroppen hålla ihop utan en lång spricka visade sig efter en tid. Jag glömde tyvärr ta en bild på honom innan jag började måla. Blev ju så ivrig av att sätta igång. Mina målarfärger plockades fram från mina gömmor, det var längesen jag målade något. Många färger hade torkat, men jag lyckades få ihop lite fungerande färg. Så här blev resultatet. Jag fick med beröm godkänt när mannen inspekterade.

Visst blev han väl lite söt?

5 kommentarer:

  1. Åh vad fin han blev! Så tjusig! Soom om han fått en ny chans i livet, liksom. Men jisses vilken spricka ja, kom ihåg när han började spricka. Men det tänker man ju knappt på nu när han är så färggrann. Kul uppgift du fick av far! Kramis på er!

    SvaraRadera
  2. Så otroligt fin Tomtefar! Har aldrig sett något liknande, varken i Sverige eller här i Norge. Och då har jag varit på MÅNGA julmarknader... Tycker du lyckades bra med färgsättningen. Och sprickan är väl bara charmig?:-) Ha en fortsatt fin dag. Kramis

    SvaraRadera
  3. Det var en speciell herre, det! Så supercharmig. Är inte mycket för tomtar annars, men han var ju så annorlunda! Jättefin när han fick färg på sig...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera

Kul om du vill lämna ett litet spår när du har tittat in! Jag blir så glad för varje kommentar.. Nu får även du som inte har någon egen blogg möjlighet att kommentera. Hur länge beror på vad som händer. Men tag chansen och skriv en liten hälsning nu. Alla gulliga kommentarer mottages tacksamt!